Při stěhování musíte myslet na spoustu věcí. Kromě nekonečného a namáhavého balení také na zajištění přepravy těžkého nábytku. Čas vám zabere i vybalování. Tím ale vaše povinnosti nekončí. Přečtěte si, na co byste po přestěhování do nového neměli zapomenout.
Pojistit domácnost
Po koupi nemovitosti byste určitě neměli zapomenout na pojištění domácnosti. U každé pojišťovny máte většinou na výběr hned z několika balíků, díky kterým se například rovnou pojistíte také proti krádeži movitých věcí a pod. Většinu pojistek dnes už naštěstí uzavřete z pohodlí domova. A některé pojišťovny dokonce nabízejí menší slevy, pokud využijete tuto možnost.
Základní pojištění většinou zahrnuje ochranu před škodami způsobenými požárem, vichřicí či vytopením. Rovněž získáte pojištění odpovědnosti za škodu. To znamená, že pokud například padne uvolněná taška z vaší střechy na sousedovo auto, můžete to zaplatit z pojistného.
Změnit trvalé bydliště
V prvním kroku zajděte na místní úřad. Změnu je třeba doložit výpisem z katastru. Je to za poplatek, pro občany mladší 15 let je ohlášení zdarma. Také si musíte vyřídit nový občanský průkaz s aktuální adresou. Se sdělením o změně pobytu byste měli pokračovat také na svou zdravotní pojišťovnu a Českou správu sociálního zabezpečení.
Zdroj: Pexels.com
Osoba samostatně výdělečně činná je povinna nahlásit změnu na Živnostenský a Finanční úřad. Pokud jste nezaměstnaní, změnu nahlaste Úřadu práce. Některé úřady mají propojené registry, avšak vaší povinností je si ověřit, zda změnu zaznamenaly. Jinak vám hrozí pokuta.
Přihlásit a odhlásit se z odběru energií
Všechny dodávky energií na bývalé adrese budete muset odhlásit ze svého jména. Buď zrušíte smlouvu, nebo ji převedete na jinou osobu. Pokud jste dosud bydleli v podnájmu, nemusíte nic odhlašovat, vyspořádejte se jen s majitelem.
Pokud ale byla smlouva napsána na vás, musíte vyplnit formuláře, které obvykle najdete na stránkách dodavatelů. Vaše požadavky zapracují a do několika dní vám pošlou vyrozumění, ať už o zrušení smlouvy, nebo o uzavření nové.
Nahlásit na úřadech změnu adresy
Kromě změny adresy na občance ohlaste změnu adresy také zaměstnavateli, v případě studentů škole, a také svému lékaři. Aktualizovat údaje nezapomeňte ani na řidičském průkazu. Za malý poplatek vám na úseku dopravy vystaví nový. Pokud vlastníte vozidlo, je třeba nechat údaje změnit také na technické průkazu. Při návštěvě proto potřebujete mít s sebou velký i malý techničák.
Lhůty nahlášení se liší od úřad od úřadu. Na zdravotní pojišťovnu musíte změny nahlásit do 30 pracovních dnů. U řidičského oprávnění je to dokonce jen pět a u vozidel je to deset. Úřad práce vyžaduje nahlášení do osmi dnů a živnostenský zase patnácti. Vzhledem k tomu, že se lhůty velmi liší, raději si je vždy nejprve ověřte, ať si nezpůsobíte zbytečné nepříjemnosti.